Sloopbedrijven werken niet altijd veilig

Na controles bij 276 bedrijven constateert de Arbeidsinspectie dat slechts de helft veilig werkt. Van de vierhonderd slooplocaties die de inspectiedienst afgelopen jaar bezocht, moest bij een kwart direct het werk stil gelegd worden in verband met direct gevaar voor werknemers.

De meest voorkomende ongevallen op sloopterreinen ontstaan door vallen, instortend puin en beknellingen. Deze ongevallen hebben vaak botbreuken, amputaties en inwendig letsel tot gevolg. Wanneer de inspectiedienst gevaarlijke situaties tegen komt die dergelijke ongevallen tot gevolg kunnen hebben, worden deze bestraft met waarschuwingen of boetes. Wanneer er sprake is van zeer gevaarlijke situaties kan het werk stil worden gelegd.

Een deel van de ongevallen en gevaarlijke situaties wordt veroorzaakt door de slopers zelf. Zij onderschatten het gevaar van gevaarlijke stoffen, zoals asbest en kwartsstof, die beiden kankerverwekkend zijn. Daarnaast geven gemeenten ook nog te vaak sloopvergunningen af zonder naar een asbestinventarisatie te vragen. Ook dit draagt bij aan een onveilige sloop.

De Arbeidsinspectie constateerde desalniettemin dat de sloopbranche professioneler is geworden het afgelopen jaar en dat met name grotere bedrijven de arbeidsomstandighedenwet beter naleven. Bij bedrijven waar dit niet gebeurt, lopen werknemers onnodige risico's. De professionalisering van de bederijven is onder andere terug te vinden in de middelen die de branche op eigen initiatief heeft ontwikkeld om het slopen veiliger te maken.

Eén van die initiatieven is de arbocatalogus; hierin staat welke maatregelen nodig zijn om veilig te slopen. Daarnaast komt er meer voorlichting vanuit de branche. De Arbeidsinspectie is zeer lovend over deze initiatieven, maar zal hoe dan ook blijven controleren om een vinger aan de pols te houden.