Google neemt DoubleClick over

Google heeft het online advertentiebedrijf DoubleClick overgenomen voor 2,13 miljard euro. De zoekmachine kondigde de deal al bijna een jaar geleden aan, maar de Europese Commissie (EC) gaf dinsdag pas toestemming. Een paar uur later was de overname definitief rond.

Het Amerikaanse ministerie van justitie gaf in december al zijn goedkeuring, door klachten van rivalen Yahoo en Microsoft en van adverteerders en privacy-activisten te verwerpen. Ze voerden onder meer aan dat de overname Google een te omvangrijk aandeel geeft in de online advertentiemarkt en dat het bedrijf dan in onacceptabele mate de prijzen van online advertenties kan bepalen.

Volgens de EC is er geen bewijs dat Google en DoubleClick samen concurrenten zoals Microsoft, Yahoo en AOL kunnen marginaliseren, omdat die 'geloofwaardige' alternatieven bieden voor het plaatsen van advertenties op websites.

Google en DoubleClick zijn momenteel geen concurrenten, stelt de EC, en zelfs de aankoop van een potentiële concurrent heeft geen negatieve invloed op de concurrentie in de markt. Google verdient zijn geld vooral met tekstadvertenties; DoubleClick moet dynamischere advertenties, zoals pop-ups, leveren.