Haarlemmermeer roept Schiphol halt toe

Icoon VervoerDe gemeente Haarlemmermeer heeft aangegeven dat Schiphol tot 2020 geen extra start- of landingsbanen mag aanleggen. Reden voor het verbod is de onacceptabele geluids- en milieuoverlast die ontstaat wanneer er een parallelle Kaagbaan wordt aangelegd. Een woordvoerder van Schiphol heeft laten weten dat er later een reactie gegeven zal worden door de luchthaven.

Eerder mocht Schiphol wel een extra baan aanleggen. Voorwaarde was dat er een andere baan zou verdwijnen. De gemeente Haarlemmermeer staat dit nu niet meer toe. Aanleiding voor het standpunt is het besluit van de provincie Noord-Holland om rekening te blijven houden met een tweede Kaagbaan.

Voor de gemeente ligt de grens van het aantal vluchten op 520 duizend. Vorig jaar werden er 436 duizend vliegbewegingen gemaakt op Schiphol. De luchthaven mag doorgroeien maar wethouder Luchthavenzaken Michel Bezuijen (VVD) vindt dat de gevolgen niet alleen voor de Haarlemmermeer moeten zijn. Hij is van mening dat er gekeken moet worden of er andere luchthavens gebruikt kunnen worden voor een deel van de vluchten.


Geen extra start- of landingsbanen voor Schiphol