Reisorganisaties slaan munt uit het milieu

Icoon Milieu'Bezoek het eilandparadijs van Tuvalu voor het binnenkort overspoeld wordt. Bezoek de polen nu er nog sneeuw en ijsberen zijn.' Met dit soort slogans proberen groeiende toeristische sectoren geld te verdienen door de klimaatverandering. Dit heeft echter weinig met ecotoerisme te maken. In het laatste decennium is de toeristische sector gegroeid met 4,3 procent per jaar. Vooral natuurtoerisme, waaronder klimaattrips, groeit snel.

Volgens Ayako Ezaki van de International Ecotourism Society proberen de touroperators in de ecosector hun impact op het milieu zoveel mogelijk te beperken. “Wij willen mensen er toe aanzetten de schoonheid van de natuur te zien en dan iets te doen om die te beschermen. Toerisme dat niet duurzaam is, brengt het milieu schade toe. Wij proberen dat te veranderen.” Daarom heeft de vereniging een groene gedragscode opgesteld, die door alle leden in bijna honderd verschillende landen is ondertekend. Er zijn op dit moment nog geen controles en tot nog toe is er niemand op de vingers getikt.

De sleutel tot onze eigen overleving als touroperator, is het milieu maagdelijk houden”, zegt Prisca Campbell van Quark Expedtitions, een bedrijf uit Amerika dat gespecialiseerd is in pooltrips. De touroperators hebben op Antarctica jaren geleden al strenge richtlijnen opgesteld om hun impact in het kwetsbare gebied tot een minimum te laten beperken. Het klimaattoerisme kan ook een zonnige kant hebben, want de klanten willen pinguïns, ijsbergen en gletsjers zien. Hoewel ze vaak niet komen om de gevolgen van de klimaatverandering te aanschouwen, zegt zeker 60 procent van de klanten na de reis om actie te willen ondernemen om het milieu te beschermen. Het zijn klimaattoeristen, maar na hun trip worden ze vaak klimaatactivisten, concludeert Campbell.