KLM snapt kritiek manager Jan Smit niet

Icoon VervoerDe grote muil die de manager van Jan Smit dit weekend opzette in De Telegraaf over de KLM, is slecht gevallen bij de leiding van onze nationale vliegtuigmaatschappij. Volgens Volendammer Jaap Buys waren Jan, Yolanthe, Buys zelf en diens echtgenote zaterdagavond zonder pardon van een KLM-vlucht uit Curaçao geschrapt.

Volgens Buys had hij in oktober al vier businessclass tickets geboekt en betaald. Maar volgens hem kregen op de terugreis ''belangrijke zakenrelaties van weet ik veel wie'', voorrang. ''Ik ben ontploft. Ik overweeg nu een schadeclaim. Dit riekt naar vriendjespolitiek.''

Omdat de Volendammers niet mee konden, heeft de directeur van de KLM op de Antillen vervolgens een privéjet geregeld vanaf Curaçao naar Bonaire zodat Jan en Yolanthe zaterdagavond nog vanaf dat eiland konden vertrekken naar huis. Buys en zijn vrouw vlogen op dezelfde manier een dag later.

De KLM laat vandaag in een reactie weten dat het regelen van de privéjet voor Smit en consorten klopt. ''We hebben ons uit de naad gewerkt om alles goed te regelen'', aldus een verklaring van de luchtvaartmaatschappij.

De reden dat Jan Smit en aanhang van de vlucht werden geschrapt, komt volgens de KLM doordat manager Jaap Buys in eerste instantie een ticket voor de terugreis had geboekt op 10 januari. Het gezelschap moest echter eerder naar huis om dringende werk-redenen en daarom was in latere instantie een eerdere vlucht aangevraagd op zaterdag 5 januari. ''Dat leek allemaal goed te gaan, maar op het laatste moment lukte het toch niet vanaf Curaçao. We hebben toen privé jets ingezet.'' De KLM voelt zich in het hemd gezet door de protesten van Buys.