Uitzendbureau vraagt naar seksleven sollicitanten

De Belgische uitzendorganisatie Accent is in haar thuisland in opspraak geraakt. Sollictanten worden namelijk aan een pittige test onderworpen, waar behoorlijk pikante vragen worden gesteld. 'Vindt u seksualiteit belangrijk?' en 'Kleedt u zich graag sexy?' zijn slechts twee voorbeelden uit de lange vragenlijst.

Wie zijn handen uit de mouwen wil steken voor uitzendbureau Accent, krijgt in de tweede sollicitatieronde de 'Accent-mythologietest' voor z'n kiezen. In deze persoonlijktest wordt men het hemd van het lijf gevraagd omtrent het seksleven van de kandidaat-werknemer.

Zo moeten ze laten weten of ze zich meer op hun gemak voelen in mannelijk of vrouwelijk gezelschap. Ook moeten ze aangeven of ze graag een sexy stoeipakje aantrekken en seksualiteit belangrijk vinden. De antwoorden moeten leiden tot een identificatie met een god of godin uit de Griekse oudheid. Het mythische figuur vervolgens, staat weer voor een bepaalde persoonlijkheid.

Woordvoerder Lieven Bonamie van Accent neemt de 'sekstest' echter met een korreltje zout. "Die levert gegevens op die leuk zijn om te weten, maar niet doorslaggevend zijn in de uiteindelijke selectie. Niemand is verplicht om de test in te vullen."

Sébastien Delfosse van Federgon, het Belgisch overkoepelend orgaan voor uitzendbureaus, vindt de test maar een vreemd onderdeel voor een sollicitatieronde. "Een bedrijf mag alleen vragen stellen die van belang zijn voor de functie waarvoor iemand solliciteert."

Op speciale banenbeurzen profileert uitzendbureau Accent zich graag als kinky uitzendbureau. De dames en heren staan je daar namelijk schaarsgekleed te woord. "Op de laatste Jobhappening presenteerden we de Accent-spermabank", vertelt Lieven Bonamie. "Daarmee wilden we duidelijk maken dat er een gebrek aan talent is op de arbeidsmarkt. De vergrijzing en ontgroening zijn belangrijke problemen."