Duitsland woedend over CO2-normen auto's

Icoon EuropaTussen de Europese Commissie in Brussel en de Duitse regering dreigt een flinke aanvaring. De Commissie presenteerde vandaag plannen om de uitstoot van het broeikasgas kooldioxide door nieuwe auto's serieus terug te brengen.

Maar Duitsland claimt dat de eigen auto-industrie daardoor onevenredig zwaar wordt getroffen. De plannen zullen donderdag voor het eerst besproken worden door de milieuministers van de 27 EU-landen, maar nu is al duidelijk dat Duitsland zich hard opstelt. "Dit is industriepolitiek op kosten van Duitsland'', zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Zij was zelf in maart nog de architect van een Europees akkoord over vermindering van de uitstoot van het broeikasgas CO2 (kooldioxide).

Maar Merkel is van de jongste plannen uit Brussel duidelijk niet gediend. "Dit heeft niets met klimaatbescherming te maken, maar is een concurrentiestrijd tegen de Duitse auto-industrie'', zei ook haar minister van Milieu Sigmar Gabriel. De Duitse eurocommissaris Günter Verheugen (industrie) weigerde in te stemmen met het akkoord binnen de Europese Commissie en bleef demonstratief weg van de persconferentie.

De Duitsers stellen dat de Franse en Italiaanse automakers (met veel lichte auto's) bevoordeeld worden ten opzichte van de Duitse automerken met vaak zwaardere wagens. In de plannen van eurocommissaris Stavros Dimas (milieu) krijgt Europa een systeem met boetes voor autofabrikanten waarvan de nieuwe auto's na 2012 te veel kooldioxide uitstoten.