Docenten kritisch over gratis schoolboeken

Icoon OnderwijsLeraren vermoeden dat ze de gratis schoolboeken in het middelbaar onderwijs langer moeten gaan gebruiken dan nu. De docenten denken dat directies van scholen de prijs van de boeken belangrijker gaan vinden dan de kwaliteit van de leermiddelen.

Dat blijkt uit onderzoek dat de Groep Educatieve Uitgeverijen (GEU) liet houden onder 1114 leerkrachten en dat vandaag bekend is gemaakt. De leerkrachten maken zich verder zorgen dat zij minder te zeggen krijgen over met welk lesmateriaal er gewerkt gaat worden.

Woordvoerder Stephan de Valk (GEU) geeft aan dat de zorgen van de docenten niet zomaar uit de lucht komen vallen. ''In het basisonderwijs hebben we gezien dat soms lang met oude boeken gewerkt bleef worden waarin bijvoorbeeld geen recente geografische aanpassingen waren verwerkt. Ook leerden kinderen rekenen met kwartjes terwijl de euro allang was ingevoerd.''

De GEU vindt het in principe een goede zaak dat ouders worden ontlast als scholen vanaf 2008 geld krijgen om schoolboek voor de scholieren te kopen. Maar de branchegroep wijst er wel op dat er vooralsnog niet voldoende geld lijkt te worden uitgetrokken voor de aanschaf van lesboeken. Verder mist de organisatie garanties dat scholen het geld ook echt besteden om lesboeken te kopen.