Publieke omroep succesvol in het buitenland

Icoon TelevisieDe televisieprogramma's van de publieke omroep doen het lekker in het buitenland. En dat levert tonnen op. Het aantal verkochte programmaformules is in een jaar tijd verdubbeld, zegt netcoördinator Roek Lips van Nederland 3.

Spoorloos van de KRO werd vorige week op de tv-beurs MIP in Cannes aan tv-stations in zes landen verkocht. De Zingende Zaak van de NCRV is al verhandeld aan twintig landen en binnenkort onder meer te zien in Duitsland, Finland, Australië en de Verenigde Staten.

Het EO-programma Korenslag komt op tv in Australië, Spanje, Estland, Turkije, Italië en wordt binnenkort zelfs verkocht aan een van de vier grote tv-stations in Amerika. Ook voor Memories, De Reünie, Nederland te Koop, Puberruil, De Keuringsdienst van Waarde en jeugdprogramma Love Match zijn al internationale deals gesloten.

Het lijkt een trend dat programma's van publieke omroepen populair zijn. Volgens Stephan Warnik, hoofd amusement van de KRO, komt dat vooral doordat programma's op Nederland 1, sinds de herprogrammering, beter scoren. Hoe hoger het marktaandeel, hoe interessanter een programma voor een buitenlandse zender is. En volgens Roek Liks is er bij de publieke omroep meer ruimte voor vernieuwing.