Eindelijk met Randstadrail naar Zoetermeer

Icoon VervoerMorgen hoeven reizigers tussen Zoetermeer en Den Haag niet meer met de vervangende bussen vervoerd te worden, RandstadRail 4 gaat bijna een jaar na de geplande datum voor ingebruikname eindelijk met passagiers rijden. "Dit is een ontzettende opluchting. Het werd hoog tijd," zegt Peter Smit, wethouder in Den Haag en verantwoordelijk voor verkeer en vervoer in de regio Haaglanden.

De route die RandstadRail 4 aflegt gaat van de Haagse Uithof naar de Javalaan in Zoetermeer. Het tracť tussen Den Haag Centraal en Zoetermeer werd eind oktober 2006 in gebruik genomen, maar nog geen maand later al weer stilgelegd wegens twee ontsporingen. Alleen de lijnen in het centrum van Den Haag waar vroeger trams reden, waren de afgelopen periode nog in gebruik door de RandstadRail. De Erasmuslijn tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein werd op drie september weer met reizigers gereden.

RandstadRail 3
Tussen Zoetermeer en Den Haag verliepen vorige week een aantal belangrijke proeven succesvol, waarna Smit toestemming vroeg aan de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat om te mogen rijden met passagiers. Die toestemming kwam vrijdag. Het traject 'de krakeling' in Zoetermeer zelf, onderdeel van RandstadRail 3, mag nog niet worden bereden. Komende week begint hier wel het proefbedrijf, het rijden volgens de dienstregeling zonder passagiers.

De vervangende buslijnen binnen Zoetermeer blijven rijden, de bussen tussen Zoetermeer en Den Haag rijden alleen de eerste paar dagen nog. Wanneer RandstadRail 3 kan gaan rijden met passagiers is nog niet bekend.

Pieter Smit, Zoetermeerse vervoerswethouder is ’ontzettend blij’ dat de lightrail gaan rijden. "Dit is waar Zoetermeerders al zo lang op hebben gewacht. Het ongeduld werd de laatste tijd steeds groter. Begrijpelijk, ze zagen steeds trammetjes voorbijkomen en dachten, wanneer mogen wij mee?". Hij is niet bang voor onveilige situaties: "Als de experts zeggen dat het veilig is, dan is het veilig."

Een voertuig van de RandstadRail in de Tramtunnel.

Met dank aan LightPhoenix voor de submit.