Bedrijven in Second Life vinden zichzelf erg innovatief

Icoon DigitalNederlandse bedrijven die in Second Life zitten vinden zichzelf innovatief en denken dat ze een strategische voorsprong op de concurrent hebben. Dat zijn enkele bevindingen uit het onderzoek van sociaal geograaf Jos Hesselink van de Universiteit Utrecht. Hesselink onderzocht waarom steeds meer bedrijven zich vestigen in de virtuele wereld.

Op dit moment zijn er in Nederland zo'n 34 organisaties actief in Second Life. Van deze groep werkten er 29 mee aan het afstudeeronderzoek van Jos Hesselink. Bijna de helft van het aantal actieve bedrijven komt uit de mediawereld of de zakelijke dienstverlening.

Bedrijven verwachten door er 'vroeg bij te zijn' in Second Life een strategische voorsprong te hebben op de concurrent. Het merendeel van de bedrijven is ook van mening dat zij door hun vestiging in Second Life innovatiever is geworden.

Inmiddels is al voor meer dan negen miljoen echte dollars in Second Life genvesteerd, waarvan Nederland ongeveer vijf procent voor zijn rekening neemt. Uit het onderzoek van Hesselink blijkt verder dat de beslissing om een vestiging in Second Life te beginnen relatief lichtvaardig wordt genomen. De prijs, die varieert tussen de 2000 en 30.000 euro (afhankelijk van hoeveel van de activiteiten zelf wordt uitgevoerd) wordt met name door grote bedrijven als te verwaarlozen gezien.

Het grootste voordeel op het moment is dat de bedrijven er gratis publiciteit mee krijgen. Voor de rest is het vreemd dat de bedrijven zich in de virtuele wereld vestigen. Volgens de makers van Second Life bevinden zich maar iets meer dan 17.000 actieve Nederlanders in het programma. Het aantal Nederlanders dat ooit een Second Life account heeft aangemaakt ligt dik boven de 300.000, maar de meeste van die accounts worden nauwelijks of niet gebruikt.

Voor meer games gerelateerd nieuws kun je uiteraard ook terecht op FOK!games