Winkelpersoneel slecht beschermd tegen agressie

Icoon BinnenlandsBijna de helft van de winkels in buurten waar relatief veel geweld, agressie en overvallen voorkomen, beschermt het personeel te weinig. Dat constateert de Arbeidsinspectie dinsdag na onderzoek bij 733 winkels in zogeheten risicogebieden.

Vorig jaar bleek al dat circa de helft van het winkelpersoneel te maken had met agressieve klanten. Nu heeft de inspectiedienst van het ministerie van Sociale Zaken vooral gecontroleerd in winkelgebieden, vaak in grote steden, waarvan politie en gemeenten waarschuwen dat het risico op geweld en agressie groot is. Desondanks ontbreken daar vaak maatregelen om het personeel te beschermen.

In totaal hebben de inspecteurs circa 350 keer verbetermaatregelen moeten afdwingen. In vergelijking met bijvoorbeeld het openbaar vervoer en de sociale diensten, waar ook relatief veel agressie tegen werknemers voorkomt, blijft de detailhandel volgens de inspectiedienst achter in het beschermen van het personeel.

De inspecteurs zijn volgens een woordvoerster van de Arbeidsinspectie net zo lang teruggekomen in winkels totdat daar alles in orde was. In verreweg de meeste winkels bleken werknemers slecht op de hoogte van wat ze moeten doen bij incidenten en waren ze niet getraind in het omgaan met lastige klanten.

Van de circa 350 verbetermaatregelen die werden opgelegd, ging het ongeveer tweehonderd keer om een opdracht het winkelpersoneel beter te trainen. Maar ook veel winkeliers die hun zaken redelijk op orde hadden, kregen volgens de zegsvrouw het advies hun werknemers beter voor te lichten en/of op te leiden.