Formule 1: Alonso wint chaotische Europese GP

Icoon Formule 1De Grand Prix van Europa is gewonnen door Fernando Alonso. De race werd al na vier ronden onderbroken vanwege hevige regenval, die een complete chaos op het circuit veroorzaakte.

De race startte op een droge baan en Lewis Hamilton maakte direct een aantal plaatsen goed. Hij liep echter een lekke band op bij een touché. De twee BMW's ramden elkaar van de baan en Nico Rosberg bezorgde Jenson Button een bezoek aan de grindbak. Markus Winkelhock was aan het einde van de formatieronde de pits in gereden om regenbanden te halen. Dat bleek een goede keuze, want in de tweede ronde barstte de hemel open.

Het grootste deel van het veld reed de pits in, maar Kimi Räikkönen leek de pitsingang te missen en moest door op slicks. Opeens spinden overal wagens de grindbakken in, waaronder Fisichella, Hamilton, Button en Sutil. Vitantonio Liuzzi maakte het echter het bontst: hij lanceerde zijn wagen op de kerbstones bij de eerste bocht en miste op een haar na de safety car, die net de baan op was gereden. De Italiaan kwam tot stilstand tegen een hijskraan, die bezig was Hamiltons wagen naar het asfalt te brengen. De coureur was blijven zitten en kon weer doorrijden.

Na vier ronden had de wedstrijdleiding er genoeg van en werd de race stilgelegd. Markus Winkelhock bleek de leider, op meer dan een halve minuut voorsprong op Felipe Massa. Slechts vijf coureurs hadden uiteindelijk de strijd moeten staken: Button, Sutil, Rosberg, Speed en Liuzzi.

Toen alle wagens stil stonden, klaarde het direct op. Toch werd Winkelhock op extreme wets gezet, omdat er meer regen werd voorspeld. Twintig minuten later werd het veld op gang gebracht achter de safety car en begon de baan op sommige plekken op te drogen. Lewis Hamilton was de enige die een ronde achterstand had en werd, vanwege een nieuwe regel, de safety car voorbij gestuurd om zijn ronde goed te maken. De Brit reed vervolgens direct de pits in om droogweerbanden te halen.

Na drie ronden achter de safety car werd het veld eindelijk losgelaten. Massa en Alonso pakten gelijk de leiding, Hamilton pakte een grindbak mee en werd alsnog op een ronde gezet door de leiders. Ondertussen vochten de twee Red Bull Racing-coureurs om de derde plaats, Kovalainen en Räikkönen zaten daar vlak achter op plaatsen vijf en zes. In ronde twaalf kwamen zowel Massa als Alonso de pits in voor droogweerbanden, en Massa won het pitstopduel met verve. Markus Winkelhock eindigde zijn debuutrace met een opgeblazen motor.

Na een serie pitstops stonden alle coureurs weer op droogweerbanden en was Räikkönen teruggekomen op plaats drie. Zijn landgenoot Kovalainen was ook snel: de Fin haalde eerst Alexander Wurz in voor de vijfde plaats en zette vervolgens direct Mark Webber onder druk om diens vierde plaats. Ralf Schumacher werd in een touché met Nick Heidfeld in het grind gezet, Takuma Sato moest de wagen met hydraulische problemen langs de baan parkeren.

Hamilton reed een verloren race. Omdat de baan zo snel opdroogde en de andere coureurs ook vrij snel naar slicks wisselden, had hij weinig voordeel van zijn bandenwissel. Pas in ronde 32 had hij het gat naar de dertiende plaats dichtgereden, maar reed toen al bijna op een ronde achterstand. Hamilton verkeek zich bijna op Fisichella en moest zijn poot goed stijf houden om de Italiaan te kunnen passeren. De Brit moest echter nog een keer naar binnen voor banden en brandstof.

Kimi Räikkönens pech op de Nürburgring hield ook dit jaar niet op. De Ferrari viel in de 35e ronde zonder brandstof en kwam niet verder dan de pitsingang. Dat gaf meer lucht aan Alonso, op de tweede plaats, die een flinke achtervolging inzette op leider Massa, die dichtbij was gekomen door een laatste pitstop. Massa toonde op het rechte stuk zijn reactiesnelheid toen hij een stuk plastic moest ontwijken. Hamilton reed er wel overheen, maar leek zijn wagen niet te hebben beschadigd.

Tien ronden voor de finish dreigde het opnieuw te gaan regenen. Renault nam een gok en gaf Kovalainen direct intermediatebanden, terwijl de baan nog droog was. Twee ronden later begon het daadwerkelijk hard te regenen en moest de rest van het veld ook de pits in. Op de natte baan bleek Alonso een stuk sneller dan Massa en hij zette direct de aanval in. Massa blokkeerde met alle moeite, maar kon niet voorkomen dat Alonso hem met een prachtige inhaalmanoeuvre aan de kant schoof.

Alonso reed makkelijk weg van Massa en won de race met acht seconden voorsprong. Webber werd derde, op meer dan een minuut van de leider, maar met de hete adem van Wurz in de nek. Hamilton finishte uiteindelijk op een negende plaats, de eerste keer in zijn carrière dat hij niet op het podium eindigde. Hij blijft wel aan de leiding van het kampioenschap, maar Alonso is nu tot op twee punten genaderd.
De volledige uitslag en ander (auto)sportnieuws lees je op FOK!sport!