Plannen voor tolheffing in New York

Icoon FileDe New Yorkse burgemeester Michael Bloomberg wil de enorme drukte in Manhattan aanpakken. Met het Londense systeem van Congestion Charging in het achterhoofd, wil New York de eerste stad in de Verenigde Staten worden waar tol geheven wordt om de binnenstad autoluw te maken. De overheid is van zins om $8 van autobestuurders, en $21 van vrachtwagenchauffeurs te eisen. Bloomberg vindt deze heffing rechtvaardig, omdat de mensen die het probleem veroorzaken er ook voor betalen.

De reacties op de plannen zijn verdeeld. Zo zijn milieuactivisten positief verrast door het initiatief van de burgervader en ook de bewoners van Manhattan zien wel wat in de plannen. Zij hopen dat de verkeersdrukte wat minder zal worden.

Kritiek
Bewoners van de aangelegen wijken Queens en Brooklyn vrezen dat het verkeer nu in hun wijk terecht zal komen en daar problemen veroorzaakt. Ook wordt er geklaagd over het feit dat er geen prijsdifferentiatie naar draagkracht plaatsvindt. Iedere wagenbestuurder betaalt hetzelfde tolbedrag.

In het kamp van de tegenstander bevindt zich ook oud-president Bill Clinton. In zijn ogen is de autoproblematiek zeker niet de grootste in New York en kan er beter wat gedaan worden aan de verouderde gebouwen. Deze zorgen door slechte isolatie voor hoge stookkosten en nemen daarmee zo'n 80% van de schadelijke uitstoot voor hun rekening. Ook vindt hij dat je mensen geen tol in rekening mag brengen op het moment dat ze geen andere keuze hebben, zeker als de minder bedeelden ook nog eens net zoveel betalen als de rijkeren.

Burgemeester Bloomburg houdt, ondanks deze kritiek, hoop op een goede afloop van het initiatief. De gemeenteraad heeft al ingestemd en de senaat van de staat New York zal er vrijdag een beslissing over nemen. Naar verwachting zullen zij het plan steunen.

Met dank aan Dagobert voor de submit én de herschrijving.