Teletekst blijft populair

Icoon TelevisieOndanks de opkomst van internet blijft het medium teletekst zeer populair. Dat blijkt vandaag uit een onderzoek van Intomart Gfk in opdracht van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), RTL Nederland en Talpa Media.

Van de Nederlanders kijkt 91 procent regelmatig naar de tekstregels achter het televisiebeeldscherm, ofwel 12,3 miljoen mensen van 13 jaar en ouder. Intomart onderzocht in maart het gebruik van teletekst onder 3050 personen. Daaruit blijkt dat de gebruikers van dit medium de informatie meestal (98 procent) raadplegen via de tv. Een op de drie Nederlanders zegt ook wel eens via internet naar teletekstinformatie te surfen.

Tweederde van de respondenten bezoekt teletekst minstens ťťn keer per week. De meest populaire rubrieken zijn nieuws, sport, weer, verkeer en de tv-gegevens. De teletekstbezoekers waarderen het medium met rapportcijfer 7,3. Er zijn zelfs mensen die quizzen organiseren waarin de deelnemers zoveel mogelijk teletekstnummers moeten kennen.

De meeste mensen bekijken de teletekstpagina's van Nederland 1, 2 en 3. Op afstand volgt RTL 4.