KPN begint proef met SMS-reclame

Icoon EconomieVanaf dinsdag start KPN met het versturen van reclameboodschappen per sms. Als je je beltegoed per sms opvraagt, krijg je vanaf dan een reclameboodschap.

Met deze actie wil KPN kijken of mensen eigenlijk wel zitten te wachten op reclame via sms, en of deze dienst aantrekkelijk is voor adverteerders. Het telecomconcern werkt voor deze proef samen met grote merken als Adidas, Nestlé, Wehkamp en New York Pizza.

De proef wordt opgedeeld in verschillende fases:

Fase 1: klanten ontvangen een aanvulling op hun overzicht van het beltegoed, maar geen extra bericht. Er zit bijvoorbeeld een nummer bij waar klanten naar kunnen sms'en om korting te krijgen. Deze fase duurt tot half juni.

Fase 2: KPN geeft klanten de mogelijkheid hun voorkeur voor reclame aan te geven, ze kunnen ook kiezen niks te ontvangen. KPN onderzoekt of klanten kortingen en dergelijke zaken kunnen krijgen in ruil voor reclame.

Een woordvoerder van KPN vertelt dat sms-reclame enkel een succes kan worden als de klant ook zeggenschap heeft. Zo moet de klant kunnen bepalen wat, wanneer en hoeveel reclame ze krijgen. Men acht de kans groot dat sms-reclame in Nederland doorbreekt, omdat er meer mobiele aansluitingen zijn dan mensen.

Zit jij op sms-reclame te wachten? Geef je mening in de poll!

Met dank aan Kippius voor de herschreven submit.