Theorie-examen te ingewikkeld

Icoon BinnenlandsCirca 40% van alle deelnemers zakt voor hun theorie-examen. Voor het herexamen zakt nog eens circa 35 procent. Dit komt echter niet per se doordat zij de theorie niet beheersen. Vaak vinden deze mensen het taalgebruik bij de toetsing te ingewikkeld. Vekabest (een producent van verkeersleermiddelen) daagt daarom het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) voor de rechtbank in Den Haag.

De producent eist dat het CBR de examens per direct stopzet, tenzij binnen drie maanden een test met versimpeld taalgebruik wordt opgesteld. Uit een onderzoek van Vekabest blijkt dat 60 procent van de aspirant vrachtwagenchaufeurs de vraagstelling niet begrijpt. Onder auto en motorbestuurders is dit percentage 20. Vekabest heeft daarnaast een onafhankelijk taaladviesbureau ingeschakeld, dat het taalgebruik bij de examens als 'bijna academisch niveau' typeert. Voor zo'n 60 procent van de Nederlandse bevolking is dit te hoog gegrepen. De theoretische examens zijn daardoor een taaltoets geworden, in plaats van een kennistoets.

De directeur van Vekabest, Kantelberg, suggereert dat het CBR dit expres doet om meer geld binnen te krijgen. "Al die herexamens leveren een mooie omzet op voor het CBR". Het CBR wilde niet reageren, omdat "lopende het kort geding geen mededelingen over de kwestie worden gedaan".

Met dank aan jimpsel voor de submit.