Groot deel leraren niet eens met 'nieuwe leren'

Icoon OnderwijsHet gros van de leraren ziet niets in het "nieuwe leren". De theorie erachter kan een vijfde van de docenten nog wel waarderen, maar slechts drie procent is tevreden over het nieuwe leren in de praktijk. Dit blijkt uit een enquête van Trouw en EénVandaag. 21.000 mensen, waaronder negenhonderd leraren uit het voortgezet onderwijs, gaven in de enquête hun mening over de middelbare school.

Het zogenaamde "nieuwe leren" is een plan dat enkele jaren terug geïntroduceerd werd door de toenmalige minister van onderwijs. De filosofie erachter gaat uit van het zelfstandig werken van leerlingen, maar ook wordt men geacht vaak in een groep te werken. Eigenlijk gaat het er dus om dat de leraar minder voor de klas staat, en dat de leerlingen zelf meer leren. De leraar is niet meer de centrale lesgever, maar slechts een coach.

Zeventig procent van de leraren vindt klassikale les nog steeds beter dan het "nieuwe leren". Zestig procent is het wel eens met enkele van de ideeën, bijvoorbeeld dat leerlingen best iets leren van samenwerken in groepjes.

Met dank aan ReinB voor de submit.