Dvd-recorder vaak veel te ingewikkeld

Meer dan 50% van de consumentenelektronica die naar de winkel wordt teruggebracht omdat het kapot zou zijn, functioneert prima. Reden dat het teruggebracht wordt, is dat de bediening voor veel consumenten veel te lastig is. Vooral harddisk/dvd-recorders, camcorders en smartphones zijn voor velen veel te moeilijk te bedienen.

Dat blijkt uit een rapport van accountants- en adviesbureau Deloitte. Consumenten hebben er gemiddeld 20 minuten voor over om apparatuur aan de praat te krijgen. Daarna wordt geconcludeerd dat het stuk is en teruggebracht. Volgens Deloitte stimuleert de toenemende digitalisering fabrikanten om hun producten meer toeters en bellen mee te geven dan strikt noodzakelijk is.

Het kan ook anders. Als voorbeeld noemt Deloitte de TomTom. Die is zo eenvoudig te bedienen dat je er bijna geen handleiding bij nodig hebt. Elektronicagigant Philips doet het ook goed. De Philips slogan 'Sense & Simplicity' maakt het bedrijf volgens Deloitte behoorlijk waar. Alle nieuwe Philips-producten moeten eenvoudig zijn te bedienen.



'Te veel toeters en bellen'