Kinderen als 'lokaas' tegen alcoholverkoop minderjarigen

Slijterijen, horecazaken en supermarkten kunnen binnenkort kinderen inzetten in de strijd tegen alcoholverkoop aan minderjarigen. Dit wordt mogelijk door een overeenkomst tussen de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en de betrokken bedrijven.

''Op deze manier kunnen winkels kinderen als 'mystery guests' gaan inzetten om te controleren of het eigen personeel zich houdt aan de regels met betrekking tot alcoholverkoop aan minderjarigen'', aldus een woordvoerder van de VWA dinsdag.

De VWA wil de handel meer verantwoordelijkheid geven. ''Wij vinden het belangrijk dat bedrijven zelf controleren of hun personeel zich houdt aan de wetgeving met betrekking tot alcoholverkoop. Een goed controlemiddel daarbij is het inzetten van 'mystery guests'''. De wet verbiedt het inzetten van kinderen bij controles door de VWA omdat er dan sprake is van uitlokking. ''Ondernemers kunnen zelf echter wel onafhankelijke bedrijven inhuren die deze mogelijkheid wel hebben'', aldus de woordvoerder.

Wanneer bedrijven op deze manier hun personeel gaan controleren, krijgen ze geen boete als ze betrapt worden op de verkoop van alcohol aan minderjarigen. ''Bedrijven hebben de zekerheid dat er geen boete volgt en wij de garantie dat er gecontroleerd wordt. De overeenkomst is zeer zeker geen verkapte manier van de VWA om lokkinderen in te zetten. Het is echter wel een goed middel om het controlesysteem te verbeteren en daarom zijn we er over in gesprek met de betrokken partijen''.