'NS-reizigers klagen terecht'

Icoon Vervoer Aad Veenman, president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, heeft gezegd dat klanten "terecht" klagen over zijn bedrijf. Klanten zijn vooral niet tevreden over het hoge aantal vertragingen, de slechte reisinformatie en het onvriendelijke personeel.

Het spoorbedrijf gaat "vele tientallen miljoenen euro's" investeren voor verbeteringen. "Verdere stappen vooruit zijn hier noodzakelijk en gepland", aldus de president-directeur. Het bedrijf was de voorgaande jaren al flink aan het investeren in nieuwe treinstellen.

Verder is het bedrijf zeer tevreden met de resultaten. 68 procent van de reizigers geeft de NS een 7 of hoger. Klanten worden steeds positiever over de staat van de treinen en de veiligheid op stations. Bovendien steeg het aantal reizigers in 2006 met vijf procent. Het jaar daarvoor nam het aantal reizigers ook al toe met vijf procent. 1,1 miljoen mensen maakt dagelijks gebruik van de trein. In 2020 moeten dat er 1,5 miljoen worden.