Mars stopt met kinderreclame

Voor het eerst voert een groot levensmiddelenconcern een hoge leeftijdsdrempel in voor het aan de man brengen van snoepgoed. De maker van de chocoladerepen Snickers en Mars, de firma Masterfoods, is van plan tegen het einde van dit jaar te stoppen met reclames gericht op kinderen jonger dan twaalf jaar. Eerder kende Masterfoods al een drempel voor kinderen jonger dan zes jaar.

Deze maatregel is vooral bedoeld om de groeiende, maatschappelijke ongerustheid over de link tussen reclame en zwaarlijvigheid bij kinderen een halt toe te roepen. Masterfoods staat in de top dertig van de grootste adverteerders ter wereld en mogelijk zet het andere bedrijven tot gelijksoortige maatregelen aan.

De beslissing werd bekend gemaakt door middel van een brief van Masterfoods aan de directeur-generaal voor gezondheid en consumentenbescherming bij de Europese Commissie, de heer Robert Madelin. Het nieuwe beleid gaat gelden voor alle advertenties, inclusief online reclame, voor de produkten snacks en snoep.

Met dank aan Aether voor de submit.