Lpg beleeft opmars in nieuwe auto's

Icoon Economie De lpg-installatie is dankzij de relatief hoge literprijs van benzine en diesel terug in de gunst van de autokoper. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van de autoverkoop in Nederland van de RAI Vereniging en de Bovag, dat woensdag werd bekendgemaakt.

In 2006 werden 483.999 nieuwe personenauto's op kenteken gezet in ons land. Dat waren er bijna 9.000 meer dan de brancheorganisaties hadden verwacht. In totaal rijden er nu ruim 7,2 miljoen auto's rond.

De belangstelling voor nieuwe auto's met een lpg-installatie lag het afgelopen jaar 40 procent hoger dan in 2005. In totaal verlieten vorig jaar 8643 wagens op autogas de showroom.

De groei van vorig jaar is opmerkelijk, omdat de markt in 2005 nog helemaal was ingestort. Naast de hoge prijs van benzine en diesel spelen er nog een aantal factoren. Lpg-installaties zijn nu veel betrouwbaarder, schoner, lichter en kleiner van formaat dan in het verleden.

Volkswagen was in 2006 opnieuw het best verkochte merk. De Duitse autofabrikant sleet 50.504 automobielen in Nederland, tegen 44.922 in 2005. Daarmee werd de voorsprong op nummer 2 Opel uitgebreid.

Dat merk zag de verkoop in Nederland slechts marginaal toenemen (van 44.479 naar 44.619 stuks). De top vijf wordt net als in 2005 gecompleteerd door Peugeot, Renault en Ford.