Gemeente in de fout: een bloemetje

Icoon OpmerkelijkDe gemeente Nijmegen gaat inwoners die terecht klagen over een fout van ambtenaren vanaf komende maand een goedmakertje in de vorm van een bloemenbon sturen. De afdeling waar de fout is gemaakt, moet zelf opdraaien voor de kosten van de bloemenbon.

Dat heeft een woordvoerder van de gemeente woensdag gezegd. Om te bepalen aan welke servicenormen ambtenaren moeten voldoen, geldt vanaf de derde week van januari een zogenoemd klantenhandvest. In dit openbare stuk staat onder meer precies wat klanten van de gemeente mogen verwachten. Nijmeegse ambtenaren worden vanaf volgende week getraind in werken met het handvest, aldus de woordvoerder.

De gemeente is al jaren bezig met het verbeteren van de service aan de burgers. Volgens de gemeentelijke zegsman is er veel verbeterd, maar bijven er nog altijd brieven liggen die veel te laat of helemaal niet worden beantwoord. Of mensen moeten onaanvaardbaar lang wachten op een nieuw paspoort of rijbewijs. Voor dergelijke missers is nu de bloemenbon bedacht.

De gemeente denkt niet dat er jaarlijks honderden bonnen weggegeven moeten worden. "Mocht blijken dat dat op een bepaalde afdeling wel het geval is, dan is er alle reden om de klantgerichtheid daar grondig onder het vergrootglas te leggen", aldus de woordvoerder.