Opnieuw vertraging voor HSL-Zuid

Icoon VervoerHSL-Zuid, de snelle treinverbinding tussen de Randstad, Brussel en Parijs, heeft opnieuw vertraging opgelopen. Demissionair verkeersminister Karla Peijs heeft bekendgemaakt dat de eerste treinen pas op 1 december volgend jaar gebruik kunnen maken van het gloednieuwe tracé.

Tot voor kort ging Peijs er nog vanuit dat HSL-Zuid op 1 juli 2007 van start zou gaan. Daarvoor gold 1 april als begindatum, maar dat werd ook al niet gehaald.


De jongste vertraging heeft te maken met de beveiliging. De bouwwerkzaamheden van de lijn zijn vrijwel klaar, maar het opwaarderen van het beveiligingssysteem naar de nieuwe Europese standaard kost meer tijd dan verwacht.

Het duurt zelfs nog bijna twee jaar voordat treinen met 300 kilometer per uur over het spoor kunnen snellen. Van december 2007 tot 1 oktober 2008 ligt de maximumsnelheid op het Nederlandse traject van HSL-Zuid op 160 kilometer per uur.

In februari 2008 is de beveiliging al klaar voor de snelste treinen, maar vervoerder HSA wil daarna nog zes maanden testen met het materieel. Daarnaast wordt nog een marge van twee maanden gehanteerd. HSA heeft die voorzichtige planning gemaakt mede in verband met de problemen met Randstadrail.

De nieuwe problemen met HSL-Zuid komen twee weken nadat Peijs bekendmaakte dat de Betuwelijn, het nieuwe goederenspoor tussen het Rotterdamse havengebied en het Duitse achterland twee tot drie maanden later in gebruik wordt genomen. De minister had begin januari de eerste goederentrein over de Betuweroute willen zien rijden. Dat gaat niet door omdat de tunneltechnische installaties nog niet klaar zijn.



Nog geen 'kedeng-kedeng' voor de HSL voorlopig