Negerzoenrel was marketingtruc

Icoon BinnenlandsEr was maar één reden om de negerzoen voortaan om te dopen tot 'zoen': marketing. Dat heeft fabrikant Buys vandaag toegegeven in dagblad Trouw. Overwegingen dat er in Nederland enkele mensen zijn die de negerzoen als kwetsend ervoeren hebben geen rol gespeeld.

Een aantal maanden geleden is de negerzoen omgedoopt. Destijds werd ervan uitgegaan dat dat was omdat verschillende mensen de naam racistisch vonden. Dat werd toen door de fabrikant niet tegengesproken. Inmiddels blijkt dus dat Buys alleen maar tot de naamswijziging besloten heeft om meer geld te verdienen en hierbij handig gebruik gemaakt heeft van de rel. De actie had succes: de verkoop piekte in de tijd dat de naam gewijzigd werd.

Roy Groenberg, de man die eiste dat de naam geschrapt werd omdat hij racistisch zou zijn, is wel tevreden dat de naam verdwenen is. Hij heeft nog meer ideeën: het afschaffen van Zwarte Piet en publiekelijke excuses van de koningin voor Nederlands slavenverleden. Ook wil hij graag dat Nederland de komende honderd jaar het basisonderwijs in Suriname gaat bekostigen en dat in die tijd een paar duizend Surinamers gratis mogen studeren.


Toch niet racistisch volgens Buys.