'Twaalf procent MMORPG-spelers verslaafd'

Icoon GamesMMORPG's (Massive Multiplayer Online Role Playing Games) zijn razend populair, en dan met name World of Warcraft en Guild Wars. Dat deze games een groot succes zijn is al lang geen geheim meer, maar de keerzijde van de medaille word minder vaak besproken. De International Gaming Research Unit van de Nottingham Trent University in Groot-Britannie heeft een onderzoek gedaan naar de verslavende factor van dit soort games. Uit dit onderzoek bleek dat 12% van de spelers tenminste drie symptomen vertoont die door de WHO (World Health Organization) worden geclassificeerd als een indicatie van verslaving. Deze zijn onder andere een gevoel van verlangen, ontwenningsverschijnselen, controleverlies en het verwaarlozen van andere activiteiten in het leven.

Het probleem volgens Mark Griffiths is dat dit soort games geen einde kennen. Er is niet een laatste eindbaas die je kunt verslaan, waarna je voldaan en tevreden de computer uit kunt zetten. Griffiths zou echter geen man van de wetenschap zijn als hij niet beide kanten van de zaak zou behandelen. Hij noemde namelijk ook dat er een hoop positieve effecten kunnen voortvloeien uit het spelen van games. Zo kan het verbeteringen in het reactievermogen en hand-oog coordinatie bewerkstelligen. Daarnaast zijn games volgens Griffiths ook een zeer handig hulpmiddel voor mensen die een vorm van pijnlijke behandeling ondergaan. Hierbij kun je denken aan chemotherapie of zware fysiotherapie. Voor deze mensen kunnen games als een afleiding fungeren.

Voor meer gamesnieuws kun je uiteraard terecht op FOK!games