KankerpatiŽnte overleden na dubbele bestralingsdosis

Icoon MedischEen 40-jarige kankerpatiŽnte uit Hoek van Holland is begin vorige maand gestorven omdat er ernstige fouten zijn gemaakt bij de behandeling van haar ziekte. De vrouw werd bestraald en kreeg door een rekenfout wekenlang een dubbele dosis straling toegediend. Hierdoor verbrandden haar organen.

De vrouw was herstellende van lymfeklierkanker. Door een chemokuur was het gezwel al stukken kleiner geworden, om de genezing te bevorderen werd zij ook nog bestraald. Dit gebeurde in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Daar heeft zij tientallen keren een dubbele stralingsdosis gekregen.

Al op de vierde dag van de bestraling kreeg de vrouw brandwonden op haar rug en haar nek. De radiotherapeut van de Daniel den Hoedkliniek, het kankerbehandelcentrum van het Erasmus Medisch Centrum, vond de symptomen niet zorgwekkend. De arts zei tegen de vrouw dat de symptomen vroeger of later weg zouden trekken. Pas toen het te laat was, werd bemerkt dat de bestralingsmachine foutief stond afgesteld.

Twee dagen na het overlijden van de vrouw werd door een lijkschouwer stralingsziekte bij haar geconstateerd. De vrouw had letsel aan haar slokdarm, longen, darmen, slijmvliezen en spierweefsel. Door de stralingsdosis was er bovendien een open verbinding ontstaan tussen maag en longen, waardoor de maaginhoud van de vrouw in haar longen terecht kwam. Dat heeft uiteindelijk voor het overlijden van het slachtoffer gezorgd.

Het ziekenhuis heeft de fout stil proberen te houden. Een woordvoerder van het ziekenhuis erkent nu dat er sprake is van een medische blunder zoals die nog nooit is voorgevallen in de geschiedenis van het ziekenhuis. "Het personeel zit er enorm mee. Deze trieste gebeurtenis is behoorlijk aangekomen bij onze mensen. Het ziekenhuis neemt alle aansprakelijkheid op zich. Over de hoogte van de schadeclaim kan ik niks zeggen. Daarover onderhandelen we met de advocaat van de familie."