'OV moet voorbereiden op langere mensen'

Icoon VervoerDe overheid moet bij de aanschaf van bussen, trams en treinen rekening houden met de toenemende lengte van Nederlanders. Dat pleidooi hield Peter Bond van de Klub Lange Mensen zaterdag tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in Utrecht.

Dit keer ging de vergadering van vrouwen boven de 1 meter 80 en mannen groter dan 1 meter 90 over mobiliteit. ''We zijn het langste volk ter wereld en we worden steeds langer'', zei Bond. ''Als de overheid voor het openbaar vervoer materieel aanschaft zit je daar tien jaar of langer aan vast. Tegen die tijd zitten zeker een half miljoen mensen krap of te krap in de trein.''

Bond, zelf 2 meter 11, neemt de dubbeldekkertreinen van de NS als voorbeeld. ''Je kunt daar als lang persoon nergens staan, behalve in de hal. Als je probeert te gaan zitten, passen jouw benen bijna nooit tussen de benen van degene tegenover je.''

Volgens de Klub Lange Mensen moeten er in het openbaar vervoer minimaal een aantal plaatsen voor lange personen beschikbaar zijn. Al is het maar om te zorgen dat lange mensen niet allemaal de auto induiken. ''Jongens van een jaar of achttien zijn gemiddeld 1 meter 85.

Die zitten krap in de trein en leren dus van jongs af aan dat reizen per openbaar vervoer niet prettig is. Zodra zij een rijbewijs en geld hebben, kopen ze een grote auto en laten ze het OV links liggen.
''

De Klub Lange Mensen heeft 2000 leden. In Nederland zijn 800.000 mensen die voldoen aan het criterium lang persoon. Het is niet voor het eerst dat de club een pleidooi houdt voor preventieve aanpassingen. Een aantal jaren geleden voerde de vereniging actie voor het verhogen van deuren van nieuwbouwhuizen. Deuren zijn nu 2 meter 20 hoog in plaats van de traditionele twee meter.



'Trein te klein?'