Verkiezingscampagnes 50 eurocent per kiezer

Icoon VerkiezingenAan de verkiezingscampagnes voor de komende Tweede Kamerverkiezingen wordt deze keer in totaal rond de acht miljoen euro uitgegeven. Hoewel dat veel lijkt, is het volgens Philip van Praag, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, "peanuts". Nog geen vijftig cent per kiezer, zo raamt hij.

Dat is veel minder dan in veel buitenlandse landen. In bijvoorbeeld Groot-Brittannië kostten campagnes tien jaar geleden al twee pond per kiezer, ongeveer drie euro dus. In Duitsland werd in de pre-euro tijd tien tot vijftien mark per kiezer uitgegeven.

Van Praag denkt dat er in Nederland minder wordt uitgegeven, omdat de meeste partijen het moeten hebben van lidmaatschapsgelden en relatief bescheiden overheidssubsidies. In andere landen dragen bedrijven vaak stevig bij. In Nederland gebeurt dat maar mondjesmaat en staat eigenlijk alleen de VVD er echt voor open.

In Nederland zetten de PvdA en het CDA het meeste geld in: beiden anderhalf miljoen. De VVD zet acht ton in. De SP hoopt met een miljoen toe te kunnen, maar stuurt zijn leden eerdaags een brief voor extra geld. GroenLinks heeft 8,5 ton te besteden; een deel komt uit giften. D66 moet het doen met 4,5 ton, net als de ChristenUnie.

Met dank aan Kozzmic voor de submit.