SP boos over duur Haags feestje

Icoon BinnenlandsDe SP-fractie in de Haagse gemeenteraad wil opheldering over de kosten van het feest waarmee de gemeente op 1 november haar nieuwe beeldmerk lanceert. De één uur durende presentatie kost maar liefst 190.000 euro.

De socialisten becijferen dat dit neerkomt op ruim 52 euro per seconde. Bij de presentatie van het door fotograaf Anton Corbijn ontworpen logo kunnen 1500 mensen aanwezig zijn. Dit betekent dat de gemeente per bezoeker meer dan 126 euro betaalt. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei vindt de uitgaven ongepast in een stad met twintig voedselbanken en spreekt van "onhaags financieel exhibitionisme".

De woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Frits Huffnagel noemt de kosten "nog relatief laag". Op het feest dat bij het Gemeentemuseum wordt gehouden treedt een keur aan Haagse artiesten op tegen kostprijs. De 190 duizend euro is onder meer bestemd voor de beveiliging, de verlichting, de tribunes, het podium en enkele filmpjes. Hagenaars kunnen gratis naar de show, die 's avonds ook nog een keer herhaald wordt.

"Je kunt een nieuw beeldmerk maar één keer in de markt zetten, dus dat moet je goed doen", verantwoordt de woordvoerder de uitgaven. "We willen hiermee bedrijven en bezoekers aantrekken. Je moet het zien als een investering en we gaan ervan uit dat die rendement oplevert".

Over de ontwerpkosten van het nieuwe beeldmerk wil de woordvoerder niet meer kwijt dan dat Anton Corbijn "een schappelijke prijs" heeft gerekend.