'Burgerjournalistiek gaat een vlucht nemen'

Media'De doorbraak van 'burgerjournalistiek'. Zo noemt Endemol het project waar het aan werkt met telecombedrijf Ericsson en softwareonderneming Triple IT. De drie bedrijven werken aan een concept waarmee filmpjes vanaf de mobiele telefoon direct op tv of internet worden uitgezonden.

Je belt met je telefoon met umts en camera naar een bepaald nummer en dan kunnen beelden direct op tv getoond worden, legt een woordvoerder van Endemol uit. Begin volgend jaar verwacht de tv-producent met concrete plannen te komen. Het kan toegepast worden bij spelletjes of in nieuwsuitzendingen.

Op dit moment hebben nog niet heel veel mensen een mobieltje met videofunctie en umts. Het umts-netwerk werkt ook nog niet overal in Nederland. Maar de verwachting is dat de groei snel zal gaan en daarmee zal ook de 'burgerjournalistiek' snel groeien.

SKOEPS
Donderdag ging al een ander initiatief de lucht in, namelijk de internetpagina www.skoeps.nl. Iedereen die getuige is van een nieuwsfeit, zoals een ongeluk of vechtpartij, kan foto's en filmpjes naar de redactie van de internetpagina sturen.

Het idee voor deze site kwam na de moord op filmmaker Theo van Gogh en de aanslagen op de metro in Londen. De eerste belangrijke beelden werden door ooggetuigen gemaakt met hun mobiele telefoon.

SKOEPS is een initiatief van PCM Uitgevers en Talpa Digitaal. Het softwarebedrijf Triple IT is hier ook partner in, net als bij het project van Endemol. De beelden van SKOEPS worden via het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) aan andere media aangeboden.



De 'mobiele foto' van de vermoorde Theo van Gogh,
was de eerste telefonische foto die massaal gebruikt werd