Autodealer oogst kritiek met 'jihad'-spotje
De voorzitter van de plaatselijke Council on American-Islamic Relations, Asma Mobin-Uddin, ziet er de humor niet van in en noemt het spotje respectloos. "Om zoiets als een promotionele pitch te gebruiken terwijl er zoveel mensen sterven door zelfmoordaanslagen, dat is niet grappig. Ik vind het niet gepast wanneer het mensen echt kwetst. Het misbruikt of promoot bestaande misverstanden in woorden die al verkeerd begrepen of gebruikt worden."
Meerdere radiostations hebben zich tegen het spotje uitgesproken, waaronder het Radio One van stationsmanager Jeff Wilson. "Alle respect voor hun creativiteit en hun gedrevenheid om zaken te doen, maar wij geloven in het promoten van de waarden van diversiteit. Een dergelijk spotje uitzenden is simpelweg niet te rijmen met onze bedrijfsvisie."
De president van Dennis Mitsubishi, Keith Dennis, staat achter het spotje. "Wij zijn er van overtuigd dat het spotje op geen enkele manier welk geloof of cultuur dan ook beledigt. Wij zijn volgens mij wel van mening dat met radicale extremisten gerust de draak gestoken mag worden. Het was onze bedoeling om iets te maken waarin een paar actuele 'buzzwords' verwerkt werden en waar iedereen even om kon lachen, iets dat even een beetje spanning weg zou nemen."
Volgens het autodealerschap zou niets in het spotje bedoeld zijn om een negatief stereotype van de Islam te promoten. Een testpubliek had geen enkel bezwaar gemaakt tegen de inhoud het spotje. Hierbij moet wel worden vermeld dat het testpubliek nul moslims telde.