Agressie treft helft winkelpersoneel

BinnenlandsCirca de helft van het winkelpersoneel in steden heeft te maken met agressieve klanten en wordt uitgescholden. Een op de tien medewerkers wordt geconfronteerd met bedreigingen en 7% met lichamelijk geweld; 10% van de winkelbedienden wordt beschadigd door de agressie en houdt blauwe plekken, littekens, slaapproblemen en/of straatvrees over aan de incidenten.

Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek dat de Arbeidsinspectie vorig jaar in 450 winkels in grote en middelgrote steden heeft gedaan. Het gaat volgens een woordvoerster van de inspectiedienst om een eerste onderzoek om te kijken wat winkels ondernemen tegen agressie. Later dit jaar gaat de Arbeidsinspectie opnieuw controleren en kunnen met dreiging van een boete maatregelen worden afgedwongen, als winkeliers te weinig doen.

'Hoort erbij'
Volgens de inspectiedienst van het ministerie van Sociale Zaken blijkt dat een structurele aanpak tegen agressie veelal ontbreekt, vooral bij kleinere winkels. Het hangt sterk af van de ervaringen die winkeliers met agressie en geweld hebben. Ook beschouwen veel werknemers in de branche uitschelden, beledigen en uitdagen als ''iets dat erbij hoort''.

Zeven op de tien winkeliers organiseren het werk zodanig dat werknemers niet alleen in de zaak staan. Ook zijn er vaak procedures om de winkel te openen en te sluiten. Maar er is minder aandacht voor een veilige afhandeling van contant geld in de winkel. Ook houdt minder dan de helft van de winkeliers bij de inrichting van de zaak rekening met veiligheid.

Bovendien zijn voorlichting van personeel, technische en bouwkundige aanpassingen, zoals videobewaking en alarmsystemen, vooral gericht op het voorkomen van diefstal, overvallen en vandalisme. Zo hangen er opvallend vaak geen camera's bij personeelsuitgangen, die overigens in veel gevallen ook slecht verlicht zijn.

De zegsvrouw van de Arbeidsinspectie stelt dat werkgevers verplicht zijn agressie tegen te gaan. Door bijvoorbeeld goede opleiding van het personeel en weerbaarheidstrainingen kunnen zij samen met werknemers incidenten voorkomen. Ook moet de winkelier mogelijkheden voor nazorg bieden.