Minder reclame en geklets bij Talpa voetbal

Icoon EredivisieHet Talpa-voetbalprogramma De Wedstrijden wordt in het nieuwe voetbalseizoen onderbroken door minder lange reclameblokken en ook wordt er minder geanaliseerd. "Door deze wijzingen door te voeren maken we geen knieval, maar luisteren we wel naar wensen van de kijkers", zegt Talpa.

De wijzingen kwamen in samenwerking met de Eredivisie CV (ECV) tot stand. Die stelde afgelopen seizoen als eis dat samenvattingen maximaal twaalf minuten mogen duren. Daardoor moest er in de anderhalf uur durende show (ook een ECV-eis) naast de wedstrijdbeelden ook veel nagepraat worden met deskundigen. Nu de samenvattingen langer mogen zijn, kan de bal meer rollen.

In de zaterdaguitzending verdwijnen de analyses geheel. Zondag kiezen de programmamakers een wedstrijd van de week. De samenvatting daarvan wordt nabeschouwd, de overige niet. In de late zondagavondversie van De Wedstrijden (in plaats van Café De Sport) komen analyses wel aan bod.

Volgens de Talpa-zegsman leert het eerste seizoen Talpa-eredivisievoetbal dat kijkers meer voelen voor zo'n opzet. "Ze waren natuurlijk jarenlang gewend aan NOS Studio Sport", aldus de zegsman.


Volgend seizoen: minder lallen, meer ballen