VARA doet onderzoek naar Talpa

Icoon Televisie De VARA heeft bij TNS NIPO een onderzoek aangevraagd naar de televiezender Talpa, omdat deze over zes dagen ťťn jaar oud wordt. Opvallend is dat juist de VARA, een concurrent van Talpa, dat onderzoek aangevraagd heeft. De resultaten zijn niet al te best.

Van de ondervraagden kijkt 69 procent minder dan drie uur per week naar Talpa. De zender is volgens hen 'plat', heeft te veel sterren, heeft niets betekend voor het Nederlands drama en onderscheidt zich niet goed van andere zenders. 74 procent van de kijkers ziet niet uit naar een van de aangekondigde Talpa-programma's, zoals De Gouden Kooi en de talkshow van Bridget Maasland en Cees Geel. 51 procent heeft geen behoefte aan een tweede zender, tenzij dat een sportzender is. Bijna driekwart van de ondervraagden heeft het voetbal liever weer terug bij de NOS. Vooral de reclameblokken en de volgorde van de uitgezonden wedstrijden zorgen voor ergernis.

Gordon wordt door 53 procent gezien als de meest irritante Talpa-presentator. Wel wordt Gordon en Joling over de Vloer gezien als het beste Talpa-programma. 13 procent vindt Beau van Erven Dorens de irritantste presentator, 10 procent Frits Barend, 6 procent Jack Spijkerman en 5 procent Caroline Tensen. Linda de Mol is volgens 16 procent de beste presentator van de zender. Sterke punten van de zender zijn het voetbal, de speelfilms en de series die er te zien zijn.

Talpa-woordvoerder Marc van Hal is verheugd om het cadeautje van de VARA. "Dit scheelt ons een hele hoop geld voor marktonderzoek. Het was ons al helder dat we de kijker nog duidelijker zullen moeten maken waar Talpa voor staat. Dat gaan we onder meer doen door sommige avonden een duidelijker profiel te geven. Natuurlijk nemen we deze uitkomsten daarin mee. Kortom, wij zeggen: VARA, bedankt". Binnenkort zal het hele onderzoek te lezen zijn op de website van het VARA TV Magazine.