Ravoo roept op tot GeenStijl-boycot

Icoon InternetNS-communicatiemanager Joost Ravoo heeft bij de Bond van Adverteerders (BVA) aan de bel getrokken over de manier waarop hij behandeld is op de weblog GeenStijl. Ook enkele bedrijven die op GeenStijl adverteren heeft hij benaderd. Hij roept op tot een boycot van de weblog bij adverteerders.

Ravoo werd op GeenStijl vergeleken met de nazi Joseph Goebbels en NSB'er Anton Mussert. Dat is hem in het verkeerde keelgat geschoten. "Ik wil proberen een gedragscode op te stellen om er voor te zorgen dat er aan dit soort uitwassen geen geld verdiend kan worden", zegt Ravoo nu. "Unilever heeft aangegeven haar advertenties stop te willen zetten. Sony en Monsterboard hebben een dergelijk besluit nog in beraad."

De BVA gaat nog niet tot actie over. "Wij vinden zeker dat GeenStijl erg ver is gegaan, maar gaan niet op basis van één enkele klacht een gedragscode opstellen", reageert Bart van der Gaag, mediaspecialist van BVA. "Als er meer klachten binnenkomen, gaan we dit wel serieus bekijken. Maar een code moet wel zin hebben, anders is het symboolpolitiek. Bovendien is het uiteindelijk aan de adverteerders zelf om te bepalen of ze op zo'n shockblog willen adverteren. Ik acht de kans dan ook klein dat zo'n gedragscode er komt."

Unilever neemt de klacht "uiterst serieus". Het bedrijf heeft advertenties van Lipton Ice op de site staan. "Voor ons is de vraag: waar trek je de grens? We willen daarbij ook verder kijken dan alleen weblogs, want dit kan ook op andere sites gebeuren", zegt Unilever-woordvoerder Gerbert van Genderen Stort. Unilever komt binnen twee weken met een standpunt. "Adverteerders hebben hun eigen verantwoordelijkheid en die nemen wij ook. Daarnaast zou het inderdaad goed zijn als ook de BVA hier een standpunt over formuleert."

Monsterboard zegt wel met Ravoo gesproken te hebben, maar het terugtrekken van de advertenties niet te overwegen. "Mocht er sprake zijn van een strafbaar feit, dan moeten we het heroverwegen. Datzelfde geldt als de BVA komt met een richtlijn. Maar die zaken zijn nu nog niet aan de orde", zegt managing director Marc de Vries.

Overigens heeft Joost Ravoo eerder wel excuses aan GeenStijl gemaakt. "Ik maak bij deze wel graag mijn excuses; ik typeerde de bezoekers van Geen stijl ooit als 'anonieme lafbekjes' en ging de discussie soms wat te hard in. Dat was fout, onnodig confronterend en dat spijt mij. De typering is natuurlijk wel van toepassing op de redacteuren van GeenStijl, maar dan niet meer anoniem", zo zei hij op 18 juli.