Hoogste spoorlijn ter wereld barst en verzakt

Icoon Vervoer's Werelds hoogst gelegen spoorlijn, die China met Tibet verbindt, kent amper drie weken na de ingebruikname al grote structurele problemen. Op meerdere plaatsen zitten barsten in het beton en delen van de spoorlijn verzakken in de permafrostbodem. Dat meldt de Chinese krant Beijing News vandaag op basis van een interview met de woordvoerder van het Chinese ministerie van Spoorwegen, Wang Yongping.

Het 3,4 miljard euro kostende project moest het paradepaardje van de Chinese techniek worden. Zo is de spoorlijn voorzien van een geavanceerd koelsysteem dat zou garanderen dat de permafrost daadwerkelijk permanent bevroren blijft. In de praktijk wijkt het gedrag van de natuur echter af van de verwachtingen van de ingenieurs van de spoorlijn.

"De bevroren grond, die als fundering voor de spoorlijn dient, is op enkele plaatsen ingezakt en gebarsten waardoor het spoor op sommige locaties instabiel is geworden. Het beton is bij enkele bruggen en op andere plaatsen gebarsten, waardoor een onzichtbare bedreiging van de spoorlijnkwaliteit is ontstaan. Het verschuivende zand in de regio speelt de spoorlijn ook meer parten dan was verwacht" aldus Wang Yongping.

Mochten de Chinese ingenieurs in staat blijken deze problemen op te lossen, dan wacht hen een volgende uitdaging: loslopende jaks. Deze zorgen regelmatig voor vertraging door in kuddes het spoor te bezetten.