'Kwart Nederlanders doet mee aan WK-pool'

Icoon WK 2006Morgen is het zo ver: het Nederlands elftal speelt zijn eerste groepsduel op het WK-voetbal in Duitsland. Het adviesbureau TBWA\Brand Experience Company deed samen met marktonderzoeker Trendbox een onderzoek naar de invloed van het WK op de Nederlandse samenleving. Alleen deze week al gingen bijna acht miljoen Nederlanders zélf een gesprek aan dat over Oranje of het WK ging. Ruim een kwart van de Nederlanders vulde deze week een WK-pool in. Drie miljoen Nederlanders deden mee aan commerciële voetbalacties en, afhankelijk van de prestaties van Oranje, zullen zich daar de komende weken nog eens twee miljoen voetballiefhebbers aan toevoegen.

"De 'Oranjebeleving' is gigantisch", is de conclusie van de onderzoekers. Het periodieke onderzoek laat duidelijk zien dat de oranjekoorts van de fans en de commercie hand in hand gaan tijdens de afgelopen en komende weken. Via reclame op tv, radio, internet en in de krant kan niemand meer om het WK heen. Op televisie heeft de tv kijker keuze uit vier voetbalprogramma's tegelijkertijd en in de krant is Oranje bijna dagelijks voorpaginanieuws van de landelijke dagbladen.

EK 2004
De aandacht voor het WK was donderdag al twee keer zo groot als in de aanloop naar het EK in Portugal in 2004. Ten opzichte van het EK in Portugal, zien marketingexperts een 'grotere betrokkenheid' en 'hogere beleving' bij de consument op dit moment. Dus wanneer Nederland morgen verliest van Servië & Montenegro, zal de oranjekoorts nog niet voorbij zijn. "Pas wanneer Oranje de koffers kan pakken, zal dat gevolgen hebben voor de markt", aldus de onderzoekers.

Voor al het nieuws over het WK kijk je natuurlijk op de WK-subsite van FOK!