Duitse WK-leeuw nog niet erg populair

Icoon VoetbalDe Duitse WK-mascotte Goleo slaat maar niet aan bij het Duitse publiek. De enorme leeuw die in november 2004 samen met zijn vriendje Pille, een sprekende voetbal, werd gepresenteerd, blijkt het erg slecht te doen in de verkoop. Speelgoedfabrikant Nici, die voor 28 miljoen euro de rechten op de mascotte kocht, is in financiŽle problemen geraakt door Goleo.

De fabrikant heeft dinsdag uitstel van betaling moeten aanvragen. Behalve aan de slechte verkoop van de WK-mascotte zou dit overigens ook te wijten zijn aan financiŽle malversaties bij het bedrijf. De Duitse justitie is een onderzoek gestart naar mogelijke boekhoudfraude bij Nici. Hoeveel exemplaren van Goleo nu precies zijn verkocht is niet bekend.

Gelijkenis van de niet al te snugger overkomende leeuw met figuren uit de Muppet Show en Sesamstraat is overigens niet toevallig. Goleo is ontworpen door de Jim Henson Company. Sidekick Pille is wel van Duitse makelarij.

Goleo VI en Pille
De leeuw Goleo en zijn vriendje Pille, de sprekende bal