'Hé jongere, ben jij een eikel?'

Het kabinet heeft een ruim één miljoen euro kostende jongerencampagne gelanceerd onder de noemer 'wat voor eikel ben jij?'. Op een heus internetplatform, Watvooreikelbenjij.nl, worden jongeren 'aangezet om na te denken over hun eigen grenzen'. Ze krijgen dilemma's voorgelegd om te bepalen of ze in bepaalde situaties in de fout zouden gaan.

De campagne komt ook op tv. Rechercheur De Cock en zijn hondje Jack zullen daarin wederom te zien zijn. Deze keer worden zij bijgestaan door de Amsterdamse rapper Yes-R, de neef van Ali-B. Samen rappen zij over het maken van een eigen keus.

'Ben je een eikel of geen eikel?' is volgens een begeleidend persbericht de nieuwe campagne-uiting van Nederland Veilig, die vandaag van start is gegaan. Daarmee wordt de jongere rechtstreeks aangesproken. De jongerencampagne komt voort uit het veiligheidsprogramma van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken. Uit onderzoek blijkt dat ruim 75% van de jongeren zich de afgelopen jaren onveiliger is gaan voelen. Zo'n 33% van de jongeren zegt zich wel eens schuldig te maken aan criminaliteit.