80 kilometer zones zorgen voor meer files

Icoon Vervoer De filedruk op de Nederlandse snelwegen nam het eerste kwartaal van dit jaar flink toe. Waar 100 kilometer zones een verbetering lijken op te leveren, zorgen de 80 kilometerzones zoals op de A20 juist voor meer opstoppingen. Deze werden juist ingevoerd om de doorstroming te verbeteren.

Het grootste knelpunt was bij Zoeterwoude-Rijndijk op de A4 in de richting van Delft. Dit werd volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) veroorzaakt door een wegversmalling gecombineerd met invoegend verkeer. Het beruchte Kleinpolderplein zakte van de toppositie in de fileleed top tien naar de derde plek, waarschijnlijk door het daar ingevoerde maximum van 100 kilometer per uur.

De situatie rond de 80 kilometer zones lijkt zelfs nog te verslechteren, zo blijkt uit cijfers van de VID. In de eerste zes weken van dit jaar was de extra filedruk, de lengte van de files maal de duur, op die trajecten slechts 5 procent hoger. Na een drukke maand maart, waarin de totale filedruk bijna een derde hoger lag dan normaal, was de druk op de 80 kilometerzones zelfs een tiende hoger.

De A20 Rotterdam richting Gouda en de A12 Utrecht richting Den Haag vallen negatief op. Daar steeg de filedruk met 33,7 en 38,2 procent. De situatie op de A12 Voorburg richting Den Haag verslechterde echter het sterkste, de ellende vervijfvoudigde daar zelfs. De VID noemt buiten de snelheidmaatregelen als mogelijke oorzaken de invoering van spitsstroken rond het Clausplein, met als gevolg meer verkeer en moeilijkere voegbewegingen, en de overbelaste afrit Voorburg. De ring van Amsterdam is het enige lichtpuntje, op de A10-west is een kleine verbetering opgetreden na de invoering van de 80 kilometerzone.

Op het FOK!forum loopt uiteraard ook een discussie over de 80 kilometer zones.

Met dank aan Funkamental voor de submit.