'Axe-effect' doet docenten naar lucht happen

Lynx deoLeraren in Groot-Brittannië hebben de buik vol van het zogenaamde 'Axe-effect'. De deodorant zou zo massaal gebruikt worden door de Britse tieners, dat de lucht in veel klaslokalen niet meer te harden is. Soms is lesgeven alleen mogelijk nadat de ramen zijn geopend. Een zegsman van Unilever, verantwoordelijk voor de deo, noemt de ontwikkeling in een reactie 'fascinerend'.

Het succes van de deo, die aan de andere kant van de Noordzee Lynx heet, is onder andere het gevolg van een reclame met acteur Ben Affleck die met een 'klikkertje' telt hoeveel vrouwen voor hem vallen. Hij wordt vervolgens overtroffen door een slungelige tiener die de deo gebruikt en veel meer 'kliks' heeft. Britse tienerjongens denken door de reclame dat ze onweerstaanbaar worden voor hun vrouwelijke leeftijdsgenoten, en bespuiten zich massaal met het goedje.

Volgens de ervaringen die leraren uitwisselen op een Engels onderwijsforum zijn het vooral 13-jarigen die onvoorwaardelijk geloven in de reclameboodschap. Een jonge onderwijzeres schrijft dat ze haar vriend verbood nog langer Lynx te gebruiken, omdat de lucht haar deed denken aan de pubertjes in haar klas. Een volwassen man doet echter de online bekentenis dat hij nog niet is uitgeroken op Lynx Africa. "Lynx is okee. Het is alleen de enorme hoeveelheid waarmee die jochies zich besprenkelen die je doet stikken en naar frisse lucht doet happen." John Bangs, voorzitter de nationale lerarenvakbond (NUT), vreest dat de lucht schadelijk voor de gezondheid kan zijn. Tegelijkertijd voegde hij daar echter aan toe dat 'een van de vreugdes van het vak het meebeleven van de grillen van tieners' is.