'Podcasten zo dood als een pier'

Digital Podcasting stelt vrijwel niets voor, dat is de mening van een van pioniers op dit gebied, Leon van Bokhorst. De oprichter van Podfeed.nl noemt podcasting zelfs ''zo dood als een pier''. Factoren die het podcasten de das om hebben gedaan zijn volgens hem: fragmentatie in aanbod, sterk individualisme, gebrek aan creativiteit en premature goudkoorts, zo schrijft het magazine Emerce deze week.

Van Bokhorst: ''Een luisteraar heeft niets aan systeemloze losse flodders en houdt zich verre van het medium. Veel te veel incrowd en technisch te ingewikkeld.'' Kritiek uit hij ook op het versnipperde aanbod, verspreid over een aantal amateursites die nauwelijks van elkaar verschillen en op kopieerzucht en gebrek aan creativiteit.

Volgens een aantal andere podcasters is het fenomeen echter nog lang niet dood. Roelf Sluman, directeur van Podplaza en ICT-podcaster van het eerste uur: ''Zeggen dat podcasting zo dood is als een pier, is eigenlijk net zo fout als zeggen dat podcasting over haar hoogtepunt heen is. Het gaat nog steeds goed, maar wel langzaam. En het is moeilijk om aan goede content te komen.'' De site Podfeed.nl zal overigens blijven bestaan. Brenno de Winter van de podcast ICT Roddels probeert momenteel de site met vrijwilligers draaiende te houden.