SP scoort met 'virusfilmpje'

Icoon VerkiezingenIn de strijd om de gunst van de kiezer scoort de SP met een viral movie. Volgens lijsttrekker Jan Marijnissen is het filmpje, waarin hij zelf de hoofdrol vertolkt, in de voorbije weken al meer dan een half miljoen keer gedownload van de SP-site. Dat is fors meer dan de 30.000 downloads van de rap van 'De Don', die vorige week de nodige stof deed opwaaien.

"Maar dat nummer is niet voor de verkiezingen bedoeld en dat van Marijnissen wel", stelt een woordvoerder van Donner. Hij noemt het verschijnen van de rap vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen 'puur toeval'. Het filmpje van de SP, dat wel voor de verkiezingen van morgen is bedoeld, wordt 'viraal' genoemd omdat de bezoeker het als een virus door kan sturen naar anderen. De kijker krijgt na het invullen van zijn naam en woonplaats zelfs een persoonlijke boodschap van de SP-leider, die zich in het filmpje naar zijn auto spoedt om die boodschap af te leveren.

De politieke partijen laten zich deze campagne sowieso niet bepaald onbetuigd wat ludieke filmpjes betreft. Zo kwam de VVD vandaag met een tweede deel van het Roos-filmpje, waarin de PvdA op de hak wordt genomen. De PvdA presenteerde op haar beurt lijsttrekker Wouter Bos als Super Mario, die in een persiflage op de bekende game strijdt voor een sociaal Nederland.

Stuur Jan Marijnissen op pad
Jan Marijnissen gaat op pad om zijn boodschap af te leveren