'I love verkeersregels'-campagne mislukt

I love verkeersregelsDe 'I love verkeersregels'-campagne van minister Peijs is mislukt. Dat blijkt uit het Nationale Automobilisten Onderzoek van Your Personal Call Assistant (YPCA) en De Vos & Jansen Marktonderzoek onder 1145 mensen. Daaruit komt naar voren dat de Nederlandse automobilist het rijgedrag amper aanpast door de campagne. Nog geen zeven procent van de ondervraagden geeft aan dat wel te doen.

60-plussers lijken iets vatbaarder voor de boodschap. Bijna elf procent van hen zegt 'aardiger' te zijn gaan rijden. Maar meer dan de helft van de automobilisten is het erover eens dat de campagne geen effectief middel is om agressie in het verkeer aan te pakken.

Opmerkelijk is dat de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) in november vorig jaar met een onderzoek kwam waaruit bleek dat zestig procent van de Nederlanders zegt dat de nieuwe campagne heeft geholpen om meer bewust te worden over het eigen verkeersgedrag. Toen gaf minister Peijs dan ook aan tevreden te zijn met de campagne.