CNN krijgt nieuwe huisstijl

Icoon MediaTelevisiezender CNN ziet er vanaf vrijdag helemaal anders uit. "Het vernieuwde ontwerp is een radicale breuk met het rommelige beeld en de grafische overdaad die momenteel nog de nieuws- en zakenprogramma's domineren", aldus een woordvoerder van de internationale nieuwszender. Het is voor het eerst sinds vijf jaar dat CNN de vormgeving zo grondig aanpast. De hele operatie kost ongeveer 1,5 miljoen dollar.

Kernpunt is dat het beeld rustiger wordt. De huidige 'nieuwstikker' (die onder in beeld bewegende nieuwsflitsen toont) wordt vervangen door een informatiebalk. Die laat telkens een complete stilstaande zin zien, zodat de kijker zich meer kan concentreren op het belangrijkste gedeelte van het televisiescherm.

"Dit nieuwe ontwerp is meer een evolutie dan een revolutie", zegt R. Golden, senior vice-president van CNN International. "Onze prioriteit is om er zeker van te zijn dat onze kijkers over de gehele wereld, van wie velen Engels niet als moedertaal hebben, het nieuws dat wij brengen kunnen begrijpen. Het 'opgeruimde' scherm, met korte en bondige illustraties, zal ervoor zorgen dat ons beeldmateriaal en onze journalisten meer ruimte krijgen."

Het logo van de nieuwszender wordt ook enigszins aangepast en de decors in onder meer Londen, Atlanta en Hong Kong krijgen eveneens een nieuw uiterlijk.