Meer reclamegeld per auto uitgegeven

Icoon EconomiePer verkochte auto werd vorig jaar gemiddeld een recordbedrag van 536 euro aan reclamegeld uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen Media Research. In totaal gaven Nederlandse auto-importeurs samen 250 miljoen euro uit aan mediareclame. Dat is geen record, aangezien er in 2004 254 miljoen euro aan reclame werd uitgegeven. Toch kwam het gemiddelde per auto hoger uit omdat de autoverkoop kromp met 3,8 procent.

In 2002 werd er gemiddeld nog maar 255 euro per verkochte auto aan reclame uitgegeven. Fabrikant Opel, dat zijn nummer 1-marktpositie na 35 jaar verloor aan Volkswagen, bleef traditiegetrouw topbesteder met 29,2 miljoen euro. Dat is vijf miljoen euro meer dan in 2004, terwijl de verkoop met elf procent kelderde.

BMW Nederland gaf een stuk minder uit. Het jaarbudget zakte in 2005 van dik zes naar 3,8 miljoen euro. BMW steeg desondanks wel met dertien procent op de verkoopranglijst dankzij nieuwe modellen.