Dure &-campagne van Verdonk omstreden

Voorbeeld &-campagneEen tien miljoen euro kostende campagne van minister Rita Verdonk van integratie is omstreden. Publicist Mohammed Benzakour en cabaretier Najib Amhali weigerden mee te werken. De campagne om integratie te verbeteren draait om het teken &, dat overal op moet gaan duiken.

Benzakour zegt er weinig voor te voelen zich voor het karretje laten spannen van een minister waarin hij niet gelooft. "Zo'n campagne draagt niets bij. Die potsierlijke clipjes op MTV zijn volstrekt onbegrijpelijk. Je hoort een draaiorgel en Marokkaanse muziek en als het afgelopen is, heb je geen idee waar het over gaat. Het is weggegooid geld", zegt de van oorsprong Marokkaan. Voormalig tennisser Richard Kraijcek, de band Di-rect en de rappers Ali B. en Brace werken wel mee. Benzakour hoopt dat het daarbij blijft. "Ik roep op tot een boycot. Het is beter dat die tien miljoen euro worden gebruikt voor banen of een paar voetbalveldjes."

In de campagne is een centrale rol weggelegd voor de website EN.nl. Hierop zijn onder meer speciale &-T-shirts te winnen voor degenen die 'een goed &-voorbeeld' weten op te geven. Als voorbeelden zijn er afbeeldingen te zien van een blanke borstkas waarop de naam 'Rashida' is getatoeŰerd, en een donkere schone die een gouden ketting met de naam Tjeerd draagt. Ook op muziekzender MTV, op internetsites voor jongeren (waaronder FOK!) en bij popconcerten duikt de & op.