Klant totaal niet gevoelig voor klantenkaart

Icoon EconomieHet laat consumenten koud of ze een klantenkaart hebben, zegeltjes plakken of airmiles krijgen, geen van dit soort acties zorgt ervoor dat klanten naar dezelfde winkel gaan. Dat is aangetoond in een proefschrift van Valentina Melnyk, docente bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Bij veel winkelketens en bedrijven gaat men er van uit dat het voordeliger is vaste klanten niet te verliezen, dan nieuwe aan te moeten trekken. Vaste klanten zijn immers minder kritisch en komen sneller terug. Om die redenen besloot de ene winkel na de andere klantenkaarten in te zetten. Verspilde moeite, zo blijkt uit het wetenschappelijke onderzoek.

Wat wel werkt, volgens de onderzoekster, is een verschillende werkwijze ten opzichte van mannen en vrouwen. Vrouwen blijken een individuele benadering prettig te vinden, zoals een thuisgestuurd cadeautje op hun verjaardag. Mannen vinden daarentegen status en aanzien heel belangrijk, zoals een gouden ledenkaart, in plaats van een gewone.